Wschodnia Obwodnica Warszawy
31 maja 2017 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał dwa postanowienia, na mocy których wyznaczył Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku do prowadzenia postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi krajowej nr 17 na parametrach trasy ekspresowej:
- na odcinku od km ok. 3+600 do km ok. 13+782 węzeł „Zakręt” (bez węzła);
- na odcinku węzeł „Drewnica” (z węzłem) na dr. S8 – do km ok. 3+600.
Oznacza to, że dokumentacja zebrana od lipca 2015 r., czyli od rozpoczęcia prowadzonych postępowań przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie, zostanie niezwłocznie przekazana do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, który jest właściwy do wydania rozstrzygnięć w obu postępowaniach.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie poinformował Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, że na podstawie art. 25 § 1 pkt 1 Kpa zachodzą przesłanki – przy uwzględnieniu wykładni celowościowej tego przepisu - do wyłączenia Dyrektora w Warszawie od wydania decyzji w sprawie budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Wynika to z faktu realizacji planowanej inwestycji w sąsiedztwie miejsca zamieszkania Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Choć art. 25 § 1 Kpa ma charakter dość ogólny i odnosi się do interesów majątkowych kierownika organu administracji publicznej i osób zajmujących stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia lub osób pozostających z tymi osobami w określonych stosunkach rodzinnych (wynikających z w art. 24 § 1 pkt 2 i 3 k.p.a.), to jego wykładnia funkcjonalna, wsparta orzecznictwem sądowo-administracyjnym wskazuje, że znajduje on również zastosowanie do organu administracji publicznej rozpatrującego sprawę.
W toku postępowań zmierzających do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy, obie sprawy zostały skierowane w czerwcu 2016 r. pod obrady Regionalnej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko. Komisja w swoim stanowisku stwierdziła, że przedłożone raporty o oddziaływaniu inwestycji na środowisko nie mogą stanowić podstawy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z uwagi na liczne braki. W związku z tym w lipcu 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie skierował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wezwanie o uzupełnienie złożonej dokumentacji. Uzupełnienia, które wpłynęły do RDOŚ w Warszawie, nie stanowiły wystarczającej odpowiedzi na kwestie wskazane w wezwaniu. We wrześniu 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wezwał po raz kolejny do uzupełnienia dokumentacji i wyznaczył termin załatwienia spraw do 30 kwietnia 2017 r.
Taki termin wynikał z konieczności uwzględnienia czasu na uzupełnienie dokumentacji przez inwestora, wystąpienie RDOŚ w Warszawie do Inspektora Sanitarnego o opinię, zapewnienie udziału społeczeństwa, analizę uwag i wniosków, przygotowanie decyzji. W związku z tym, że uzupełnienia wpłynęły dopiero po 7 miesiącach, na kilka dni przed planowanym wydaniem rozstrzygnięć - 14 kwietnia 2017 r. dla odcinka węzeł Drewnica (z węzłem) do km ok. 3+600 oraz 21 kwietnia 2017 r. dla odcinka od ok. 3+600 do km ok. 13+782 węzeł "Zakręt", bez węzła - wydanie decyzji w terminie do 30 kwietnia 2017 r. stało się niemożliwe.
Na długość prowadzonych w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie postępowań w sprawach dotyczących wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy wpływ miały zatem m.in. okresy oczekiwania na wpłynięcie uzupełnień od inwestora (do każdej ze spraw zostały wystosowane po cztery wezwania do uzupełnienia dokumentacji), a także skomplikowany charakter spraw, aspekt społeczny oraz potrzeba zasięgnięcia opinii Regionalnej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko.
Fot.: iStockphoto.com/Bim