Czerwiec 2011 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska informuje_1
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie informuje, że 30 czerwca 2011 r. upływa termin złożenia jednolitego raportu o oddziaływaniu na środowisko, opracowanego dla zachodniej obwodnicy Błonia, uwzględniającego wszelkie wymagane uzupełnienia.
Termin złożenia uzupełnienia został przedłużony na wniosek Burmistrza Błonia z dnia 07 czerwca 2011 r. Była to odpowiedź na trzecie już wezwanie do uzupełnienia (z 16 maja 2011 r.), które uszczegóławia zagadnienia nie znajdujące wyjaśnienia w składanych dotychczas dokumentach, a ich brak uniemożliwia wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wezwania te mają swoje uzasadnienie w zakresie raportu określonym w postanowieniu z 01 września 2010 roku, nakładającym obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (ooś). Zarówno te, jak i poprzednie wezwania (pierwsze z 10 listopada 2010 r., drugie z 23 lutego 2011 r.) w przeważającej części zawierają powtarzające się treści.
Wobec licznych głosów świadczących o braku zrozumienia istoty oceny oddziaływania na środowisko wyjaśnienia wymaga kilka kwestii. W trakcie ooś oceniany jest wpływ inwestycji nie tylko na elementy przyrodnicze, takie jak roślinność, zwierzęta, warunki wodne etc., ale także, a często przede wszystkim, wpływ na zdrowie ludzi.
W przypadku inwestycji dotyczącej budowy zachodniej obwodnicy Błonia takiej właśnie oceny dokonuje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, na którym spoczywa obowiązek określenia środków minimalizujących wpływ na zdrowie mieszkańców, poprzez odpowiednie zapisy w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia.
Podstawą do wydania przez RDOŚ decyzji jest przedstawienie przez wnioskodawcę (w tym przypadku Burmistrza Błonia) raportu o oddziaływaniu na środowisko, w pełni zgodnego z zakresem określonym w postanowieniu nakładającym obowiązek przeprowadzenia ooś. Ze względu na liczne braki i błędy w złożonej dokumentacji, wydanie prawidłowej decyzji nie było możliwe.
Wydanie decyzji bez zebrania niezbędnej dokumentacji pociąga za sobą ryzyko jej uchylenia i konieczność rozpoczęcia całego postępowania od początku, a to z pewnością opóźniłoby dodatkowo realizację inwestycji.
Podkreślenia wymaga fakt, że RDOŚ wychodząc naprzeciw potrzebom wnioskodawcy, przychylił się dwukrotnie do wniosku Burmistrza Błonia o przedłużenie czasu przewidzianego na składanie dokumentacji. RDOŚ brał również udział w spotkaniach mających na celu wyjaśnienie wszelkich problematycznych kwestii i zagadnień. Od tego momentu inicjatywa i działanie leżały po stronie Burmistrza Błonia, który jako wnioskodawca zobowiązany był do złożenia dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji.
RDOŚ w Warszawie oczekuje do 30 czerwca br. na jednolity raport w pełni wyczerpujący treść wezwań do uzupełnienia. Jeśli wpłynie w tym terminie - istnieje realna szansa na wydanie decyzji w ciągu około 3 miesięcy. Posiadając komplet dokumentacji, zgodnie z procedurą przewidzianą prawem, RDOŚ zobowiązany jest wystąpić do właściwego Inspektora Sanitarnego o opinię - zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 2 ustawy z 03.10.2008 (do 30 dni), przeprowadzić udział społeczeństwa – zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 7 ustawy z 03.10.2008 r. (21 dni), zawiadomić strony o możliwości zapoznania się ze zgromadzoną w sprawie dokumentacją oraz wypowiedzeniem się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań – art. 10 § 1 KPA.
Należy mieć nadzieję, że władze Błonia, dostrzegając wagę problemu, dołożą wszelkich starań, aby dostarczona do RDOŚ w Warszawie dokumentacja dała podstawy do wydania prawidłowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.