Ponowna ocena wszystkich odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy zakończona
20 października 2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie podpisał postanowienie uzgadniające warunki realizacji budowy drogi ekspresowej S2 – Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła „Puławska” (bez węzła) do węzła „Przyczółkowa” (bez węzła). Tym samym zakończona została ponowna ocena wszystkich 5 odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy (od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska”), dla których w 2011 r. wydana została decyzja środowiskowa.
Zakończona obecnie ponowna ocena oddziaływania na środowisko miała na celu doprecyzowanie warunków zawartych w decyzji środowiskowej oraz określenie dodatkowych warunków wynikających z analizy raportu o oddziaływaniu na środowisko. W wydanych rozstrzygnięciach (decyzji środowiskowej oraz postanowieniu uzgadniającym warunki realizacji przedsięwzięcia) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie określił, jakie działania muszą zostać podjęte zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji drogi, aby zapobiec występowaniu negatywnych oddziaływań na środowisko (w tym na zdrowie i życie ludzi) lub ograniczyć ich skalę w możliwie największym stopniu.
W trakcie podstępowania z zakresu ponownej oceny do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wpłynęło wiele uwag m. in. dotyczących obaw mieszkańców związanych z ryzykiem ponadnormatywnego zanieczyszczenia powietrza w rejonie tunelu. Z załączonych do dokumentacji obliczeń rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu wynika, iż na etapie eksploatacji inwestycji dopuszczalne poziomy substancji w powietrzu będą dotrzymane.
W celu porównania charakteru i wielkości prognozowanych oddziaływań zidentyfikowanych i opisanych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko z rzeczywistymi oddziaływaniami (na etapie eksploatacji inwestycji), jak również w celu oceny skuteczności przyjętych rozwiązań minimalizujących wpływ inwestycji na stan i jakość powietrza w jej rejonie, nałożono na inwestora obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej. Zostanie ona przeprowadzona w ciągu 12 miesięcy od dnia oddania instalacji do użytkowania. W ramach analizy porealizacyjnej inwestor będzie zobowiązany do wykonania rocznego, całodobowego pomiaru zanieczyszczeń na wyrzutniach z tunelu w zakresie takich substancji, jak: dwutlenek azotu, benzen, pył PM10, pył PM2.5 oraz pomiaru dwutlenku azotu i benzenu w 2 punktach pomiarowych zlokalizowanych w okolicach portali tj. wjazdu i wyjazdu z tunelu. W rozstrzygnięciu zawarty został także warunek wskazujący na konieczność zarezerwowania w obiektach wentylatorni miejsca na ewentualny montaż urządzeń oczyszczających powietrze z wyrzutni, przed wyemitowaniem ich do atmosfery, w przypadku gdyby przeprowadzone badania wskazały na taką konieczność.
Fot.: istockphoto.com/jxfzsy